W ostatnim semestrze intensywnie pracowaliśmy nad nową implementacją kolejek i logiki zapisywania się w Systemie Zapisów. Przy okazji od nowa napisaliśmy Prototyp Planu. Chcielibyśmy przetestować nasze zmiany przed zapisami na przyszły semestr — powody są dwa: Po pierwsze system jest skomplikowany i nie można wykluczyć, że coś sknociliśmy; Po drugie, to nie my jesteśmy głównymi użytkownikami systemu, więc interesują nas opinie i potrzeby Studentów. Proszę o dzielenie się uwagami i raportami w tym wątku lub w jakikolwiek inny sposób (przydybanie na korytarzu, e-mail). Pewnie będziemy w stanie wprowadzić jeszcze jakieś drobne poprawki przed lutowymi zapisami, a gdyby okazało się, że w Systemie jest jakiś duży błąd, to możemy wrócić do dotychczasowej implementacji.
W ramach testu chcielibyśmy w najbliższym tygodniu, począwszy od jutra, powtórzyć „na niby” zapisy z ostatniego października. Postawiliśmy nasz testowy system pod adresem https://zapisy-staging.ii.uni.wroc.pl/. Wasze konta są zachowane (z pewnych RODO-względów z imion i nazwisk zostawiliśmy jedynie inicjały), a hasła będą wygenerowane i wysłane Wam mailem. Czasy T0 są zagęszczone w stosunku do prawdziwych zapisów. Pierwszym studentom zapisy na przedmioty, na które głosowali (T0-72h) otworzą się w poniedziałek rano. Ostatnie T0 wypada w czwartek o 21:00. Szczegóły oczywiście zobaczycie na stronie „Moje konto”.
Najważniejsze zmiany z punktu widzenia technicznego
Najważniejszą zmianą jest podzielenie zapisów na część synchroniczną i asynchroniczną . Gdy student zapisuje się do jakiejś grupy zajęciowej, system umieści go na końcu kolejki. Następnie asynchroniczny młyn sprawdzi, czy w grupie jest wolne miejsce i spróbuje go wciągnąć. W efekcie zapis do grupy może być czasem opóźnione, ale system nigdy nie powinien się „zapchać”. Podobnie, gdy student wypisze się z grupy, wciągnięcie kogoś z kolejki na zwolnione miejsce nie odbędzie się natychmiast, lecz dokona go asynchroniczny młyn.
Najważniejsze zmiany z punktu widzenia studentów
Likwidujemy parę pojęć, które wydawały nam się nieeleganckie. Znika limit_isim
. Do niektórych grup zajęciowych stały de facto dwie kolejki, jedna złożona ze studentów Informatyki, druga ze studentów ISIM. Zamiast tego będziemy dzielić grupy na grupy wirtualne , do jednej będą się zapisywać studenci Informatyki, do drugiej ISIM.
Podobne rozwiązanie zastosujemy dla pierwszaków. Studenci pierwszego roku w ostatnich latach zapisywali się na podstawowe przedmioty w trzech turach, co pół godziny. Ma to na celu odciążenie systemu. Pomiędzy tymi turami czyszczono kolejki do grup wybranych przedmiotów i powiększano limity, tak by studenci z żadnej tury nie byli pokrzywdzeni. Teraz planujemy podzielenie tych grup przedmiotowych na trzy grupy wirtualne—przeznaczone dla trzech tur studentów. Grupy otworzą się w półgodzinnych odstępach. W prototypie każdy będzie widział tylko swoją podgrupę. W odpowiednim momencie połączymy grupy wirtualne we właściwe grupy przedmiotowe.
Będziemy bardzo wdzięczni za liczny udział studentów w tych testach.