JFiZO - zdalne zajęcia

Dzień dobry,

otwieram ten wątek po krótkiej dyskusji ze studentami III roku studiów ISIM. Wydaje nam się, że JFiZO jest przedmiotem na tyle unikalnym w skali II, że warto o nim porozmawiać w osobnym wątku.

Chcielibyśmy porozmawiać z Panem @jma oraz innymi studentami uczęszczającymi na tegoroczną edycję JFiZO o chęciach i możliwościach prowadzenia zajęć z JFiZO zdalnie. Z naszej krótkiej dyskusji wynika, że wielu studentów ISIMu chciałoby w czasie przerwy uczyć się dalej JFiZO. Jest to przedmiot obowiązkowy aby skończyć ISIM, a zarazem na podstawie tego co do tej pory zaobserwowaliśmy, dużo lepiej myśli się nad rozwiązaniami do zadań, gdy ma się na to sporo czasu. Niestety, jeśli przez tę przerwę nie poznamy żadnego materiału, realizowanie tego materiału później dużo szybciej może się okazać zwyczajnie trudne.

Zachęcam zatem prowadzącego i studentów do wymiany zdań na ten temat w tym wątku.

8lajków

Dzięki za ten post.

Jestem za tym, żebyśmy w jakiś kulawy sposób próbowali realizować program przedmiotu zdalnie.

Nie będę się wygłupiał, nie będę nagrywał filmików z wykładem – to nie ma sensu. Istotą wykładu jest interaktywność , a tego się raczej technologią nie da zastąpić.

Poszukam w książkach które tematy są jakoś sensownie omówione i będę Wam zadawał lekturę i zadania. Jakoś pomyślimy jak te zadania sprawdzać, żeby był jakiś feedback. Będę również chętnie – na przykład tu – udzielał konsultacji na temat tego co zadałem do czytania.

Ale najpierw, pozwólcie, wreszcie się wyśpię. Obawiam się że będziemy mieli jeszcze potem dużo czasu.

W takiej sytuacji warto, żeby lektury były dostępne w internecie lub gdyby istniała możliwość udostępnienia ich jako zdjęcia lub skany bo wszystkie biblioteki są pozamykane.

1lajk

Zdecydowanie warto postarać się teraz dalej realizować materiał.

Jeśli chodzi o ćwiczenia, to myślę, że bardzo ważnym elementem nauki jest konfrontacja własnych pomysłów z prawidłowymi rozwiązaniami.

Jako zdalny odpowiednik ćwiczeń proponowałabym taki scenariusz:

  • prowadzący zadaje zadania na dany tydzień (tak jak dotychczas),
  • wysyłamy prowadzącemu deklaracje,
  • prowadzący wybiera zero/jedno/dwa zadania, których rozwiązania student ma wysłać (tak, aby wszystkie zadania z listy zostały pokryte),
  • rozwiązania z komentarzami zostają udostępnione całej grupie.

Proszę zwrócić uwagę, że zapisanie zadania będzie dużo trudniejsze niż przygotowanie się do odpowiedzi przy tablicy, więc wysyłanie wszystkich deklarowanych zadań byłoby bardzo uciążliwe.

Mam nadzieję, że w jakiś sposób uda nam się przeprowadzić parę ćwiczeń i nie będziemy musieli później wracać do tego materiału.

8lajków

ZASADY PROWADZENIA ZAJĘĆ Z JFiZO W CZASIE ZARAZY

  1. Poniższe zasady opierają się na założeniu, że ta cholerna zaraza się skończy
    i znowu będzie jak dawniej. I to “jak dawniej” obejmie mimo wszystko
    większość semestru. Oraz jeszcze na takim założeniu, że wykład stanowi
    wartość dodaną w stosunku do tego co można przeczytać w książkach. Bo
    nawet jeśli autor książki jest mądrzejszy od wykładowcy, to interakcja
    rządzi.
    Dlatego proponuję skupić się przez tych najbliższych kilka tygodni
    na wybranych z programu kursu zagadnieniach gdzie ta wartość dodana
    wydaje mi się najmniejsza.

  2. Będziemy zatem działać tak, że najpierw poproszę Was o przeczytanie
    jakiegoś kawałka z książki (najpewniej z tej:
    http://fuuu.be/polytech/INFOF408/Introduction-To-The-Theory-Of-Computation-Michael-Sipser.pdf
    ). Potem ogłoszę listę zadań. A potem będziemy robić ćwiczenia. Repetytorium będzie zawieszone.

  3. Dodatkowym celem dydaktycznym ćwiczeń będzie, zamiast umiejętności
    referowania rozwiązania na tablicy, umiejętność przedstawienia
    rozwiązania w formie pisanej. Nawiązując do propozycji Basi proponuję
    że każdy zgłosi które zadania umie rozwiązać, a my każdego poprosimy o
    napisanie rozwiązania jednego zadania (bo staranne napisanie jednego
    rozwiązania to jest już sporo pracy, a staranne sprawdzenie 30 zadań
    to też jest trochę pracy). Rozwiązania mają być pdf-ami złożonymi w LaTeXu.

  4. Chciałbym te rozwiązania umieszczać
    na tym forum i na tym forum dyskutować. Niech świat widzi że coś się u
    nas fajnego dzieje, nie lubię się chować po jakichś zahasłowanych
    dziurach. Jeśli komuś w związku z tym nie pasuje podpisywanie
    rozwiązań nazwiskiem, to proszę niech sobie wybierze jakąś ksywę (i
    ją ze mną uzgodni). Zachęcam do tego, bo gorzknieję od tej epidemii i
    nie wykluczam że będę opatrywał usterki w rozwiązaniach przesadnie
    ironicznymi komentarzami.

  5. Proponuję zacząć od listy zadań która miała być na zeszłą środę.
    Proponuję abyśmy dochowali wierności tradycji, i żeby każdy wysłał
    swoją deklarację na adres mój ( jma@cs. uni.wroc.pl) i Jana Otopa (
    jotop@cs.uni.wroc.pl) do najbliższej środy do godziny 4 pm. Mail może
    zawierać również ksywę (którą zachowamy dla siebie).

5lajków

Mnie się pomysł z ćwiczeniami bardzo podoba. Ile czasu będziemy mieli na zapisanie wybranego zadania po tym, jak zostanie opublikowane, które zadanie mamy zapisać?

Jeśli chodzi o wykłady, to chciałem tylko zaznaczyć, że moim zdaniem nagrywanie ich nie jest złym pomysłem. Jako przykład mogę podać nagrania omówień zadań i wykładów na każdym z wrocławskich sparingów algorytmicznych. Sam kiedyś taki nagrywałem i czułem się dziwnie, jednak patrząc na wyświetlenia na youtube i na podstawie rozmów z uczniami z różnych szkół, okazuje się że jednak bardzo wiele osób to ogląda. Mimo że te algorytmy z wykładów są często dosyć porządnie opisane w internecie.

4lajki

Na forum jest dostępna opcja dodawania postów anonimowo, do tego prawdopodobnie dwóch różnych użytkowników nie dostanie tego samego numeru “anonimowego użytkownika”

Ksywa autora musi być na pdf z zadaniem.

Co do wykładu -
popieram pomysł z nagrywaniem - to nie to samo co wykład, ale jednak zbliża nas do tej wartości dodanej zyskiwanej w stosunku do książek. Być może można by nawet rozważyć streama - żeby się jeszcze bardziej zbliżyć - wtedy mielibyśmy zachowaną część interaktywności, bo moglibyśmy np. zadawać pytania na czacie.

Nie wiem, czy udało się znaleźć jakiś komunikator zapewniający konferencje typu jeden prowadzący + dużo słuchaczy mogących się wypowiadać głosowo. Może któryś przedmiot jest już w ten sposób prowadzony i ktoś mógłby coś podpowiedzieć?

1lajk

48 godzin ?

2lajki

Popieram pomysł nagrywania lub live streama.
Co do konferencji to do 50 osób działa nawet Skype, ale nie zdarzyło mi się uczestniczyć video konferencji, żeby przez większość czasu jakość obrazu była wystarczająca na czytanie tekstu z tablicy. Bez tablicy wykład może być trudniejszy do zrozumienia niż książka.

11lajków

Co Pan tu robi w ogóle ? Jest Pan zapisany na te zajęcia ? Czy Pan jest w ogóle z “Informatyki” ?

3lajki

Przydział zadań do napisania. Zróbcie do dobrze. Pamiętajcie jak powstał Dekameron.

Podzieliliśmy się z @jma sprawdzaniem według zadań a nie grup.
Zadania 21,22,23,25,41,43 są sprawdzane przeze mnie (proszę mi je wysłać emailem).
Zadania 42,78,79,80,81 są sprawdzane przez @jma.

Proszę tytuł maila rozpocząć od [JFiZO 2020].

Termin oddawania zadań: sobota (21.03) 10:00.

Poniżej jest przydział zadań w mojej grupie.

Część z was zaczęła już pisać rozwiązania zadań na JFiZO. jest w sieci
wiele tutoriali do latexa. Myślę, że poza nimi warto poczytać o
dobrych praktykach pisania w latexu.
Podzielę się z wami uwagami, które (mam nadzieję) pomogą wam i
poprawią jakość rozwiązań i są dość zwięzłe.

  1. Jeśli nie macie zainstalowanego LaTeXa i nie chcecie tego robić, możecie używać Overleafa
    tu jest przykładowy plik:
    https://www.overleaf.com/read/mjrzcgmpxcxv
    Nie jest to rozwiązanie wzorcowe i pewnie eksperci latexa pewnie rwą sobie włosy z głowy, ale myślę, że to dobry start.

  2. Tak jak w rozwiązaniu przykładowym proponuję, aby każde rozwiązanie zaczynało się od treści zadania. Ułatwi to życie czytającym rozwiązania (za kilka tygodni, nikt nie będzie pamiętał czego dotyczyło zadanie 22).

  3. Rozwiązywanie zadania i prezentacja zadania to dwa oddzielne procesy. Po tym jak rozwiążecie zadanie, należy dobrze przemyśleć jak efektywnie zaprezentować rozwiązanie. Np. często na początku zadania można zredukować problem (np. założyć, że wszystkie stany w automacie są osiągalne) , trzeba jedna się zastanowić czy redukcje upraszczają rozwiązanie. Nie należy robić założeń, które nie są następnie wykorzystywane w rozumowaniu.

  4. Prezentowane rozumowanie warto rozbić na części, które są jasno oddzielone (np. przy pomocy \paragraph{}). Co więcej, warto zacząć od planu rozwiązania:

"Aby pokazać Z pokażę, że X razem z Y implikują Z. Następnie pokażę X a potem Y.

\paragraph{Z wynika z X oraz Y}

\paragraph{X}

\paragraph{Y}"

  1. Warto używać makr do odwoływania się do różnych obiektów. Zaletami jest łatwość zmiany oznaczania w całym pliku oraz zmiejszenie liczby literówek. Np. zamiast pisać ( A ) do oznaczenia automaty, można zdefiniować makro “\automatWejsciowy” lub “\inputAut”.

  2. Wygląd pliku źródłowego w latexu różni się od wynikowego PDFa. Dlatego warto pisać rozwiązania tak, aby tekst w pliku źródłowym był dla was przejrzysty
    Np. ja zaczynam każde zdanie od osobnej linii.

2lajki

A KTO JUŻ NAPISZE ZADANIE
TO NIECH SOBIE PRZECZYTA
Z KSIĄŻKI SIPSERA
CAŁY ROZDZIAŁ DRUGI.
(O JĘZYKACH BEZKONTEKSTOWYCH)

W NIEDZIELĘ PEWNIE OGŁOSZĘ KOLEJNĄ LISTĘ ZADAŃ.

JM.

( i niech mi to durne forum nie mówi
że to jest niejasne co napisałem
naprawdę mi się nie chce
dyskutować z jakimiś forami }

3lajki

Forum bardzo nie lubi ludzi którzy piszą capslockiem, bo wydają się krzyczeć na innych użytkowników społeczności.

Do zwrócenia uwagi preferowane są nagłówki w markdown (#)
Treść:

# Nagłówek dla zwrócenia uwagi

Efekt:

Nagłówkek dla zwrócenia uwagi

1lajk

Jeśli dobrze wszystko zrozumiałem, to należy chyba wrzucić jakoś teraz tutaj rozwiązanie.
Zadanie_81.pdf (61,6 KB)

1lajk

10 innych osób zrozumiało że mają mi wysłać mailem :stuck_out_tongue_winking_eye:

2lajki