JFiZO - zdalne zajęcia

Co do wykładu -
popieram pomysł z nagrywaniem - to nie to samo co wykład, ale jednak zbliża nas do tej wartości dodanej zyskiwanej w stosunku do książek. Być może można by nawet rozważyć streama - żeby się jeszcze bardziej zbliżyć - wtedy mielibyśmy zachowaną część interaktywności, bo moglibyśmy np. zadawać pytania na czacie.

Nie wiem, czy udało się znaleźć jakiś komunikator zapewniający konferencje typu jeden prowadzący + dużo słuchaczy mogących się wypowiadać głosowo. Może któryś przedmiot jest już w ten sposób prowadzony i ktoś mógłby coś podpowiedzieć?

1 polubienie

48 godzin ?

2 polubienia

Popieram pomysł nagrywania lub live streama.
Co do konferencji to do 50 osób działa nawet Skype, ale nie zdarzyło mi się uczestniczyć video konferencji, żeby przez większość czasu jakość obrazu była wystarczająca na czytanie tekstu z tablicy. Bez tablicy wykład może być trudniejszy do zrozumienia niż książka.

13 polubień

Co Pan tu robi w ogóle ? Jest Pan zapisany na te zajęcia ? Czy Pan jest w ogóle z “Informatyki” ?

4 polubienia

Przydział zadań do napisania. Zróbcie do dobrze. Pamiętajcie jak powstał Dekameron.

Podzieliliśmy się z @jma sprawdzaniem według zadań a nie grup.
Zadania 21,22,23,25,41,43 są sprawdzane przeze mnie (proszę mi je wysłać emailem).
Zadania 42,78,79,80,81 są sprawdzane przez @jma.

Proszę tytuł maila rozpocząć od [JFiZO 2020].

Termin oddawania zadań: sobota (21.03) 10:00.

Poniżej jest przydział zadań w mojej grupie.

Część z was zaczęła już pisać rozwiązania zadań na JFiZO. jest w sieci
wiele tutoriali do latexa. Myślę, że poza nimi warto poczytać o
dobrych praktykach pisania w latexu.
Podzielę się z wami uwagami, które (mam nadzieję) pomogą wam i
poprawią jakość rozwiązań i są dość zwięzłe.

  1. Jeśli nie macie zainstalowanego LaTeXa i nie chcecie tego robić, możecie używać Overleafa
    tu jest przykładowy plik:
    https://www.overleaf.com/read/mjrzcgmpxcxv
    Nie jest to rozwiązanie wzorcowe i pewnie eksperci latexa pewnie rwą sobie włosy z głowy, ale myślę, że to dobry start.

  2. Tak jak w rozwiązaniu przykładowym proponuję, aby każde rozwiązanie zaczynało się od treści zadania. Ułatwi to życie czytającym rozwiązania (za kilka tygodni, nikt nie będzie pamiętał czego dotyczyło zadanie 22).

  3. Rozwiązywanie zadania i prezentacja zadania to dwa oddzielne procesy. Po tym jak rozwiążecie zadanie, należy dobrze przemyśleć jak efektywnie zaprezentować rozwiązanie. Np. często na początku zadania można zredukować problem (np. założyć, że wszystkie stany w automacie są osiągalne) , trzeba jedna się zastanowić czy redukcje upraszczają rozwiązanie. Nie należy robić założeń, które nie są następnie wykorzystywane w rozumowaniu.

  4. Prezentowane rozumowanie warto rozbić na części, które są jasno oddzielone (np. przy pomocy \paragraph{}). Co więcej, warto zacząć od planu rozwiązania:

"Aby pokazać Z pokażę, że X razem z Y implikują Z. Następnie pokażę X a potem Y.

\paragraph{Z wynika z X oraz Y}

\paragraph{X}

\paragraph{Y}"

  1. Warto używać makr do odwoływania się do różnych obiektów. Zaletami jest łatwość zmiany oznaczania w całym pliku oraz zmiejszenie liczby literówek. Np. zamiast pisać ( A ) do oznaczenia automaty, można zdefiniować makro “\automatWejsciowy” lub “\inputAut”.

  2. Wygląd pliku źródłowego w latexu różni się od wynikowego PDFa. Dlatego warto pisać rozwiązania tak, aby tekst w pliku źródłowym był dla was przejrzysty
    Np. ja zaczynam każde zdanie od osobnej linii.

2 polubienia

A KTO JUŻ NAPISZE ZADANIE
TO NIECH SOBIE PRZECZYTA
Z KSIĄŻKI SIPSERA
CAŁY ROZDZIAŁ DRUGI.
(O JĘZYKACH BEZKONTEKSTOWYCH)

W NIEDZIELĘ PEWNIE OGŁOSZĘ KOLEJNĄ LISTĘ ZADAŃ.

JM.

( i niech mi to durne forum nie mówi
że to jest niejasne co napisałem
naprawdę mi się nie chce
dyskutować z jakimiś forami }

3 polubienia

Forum bardzo nie lubi ludzi którzy piszą capslockiem, bo wydają się krzyczeć na innych użytkowników społeczności.

Do zwrócenia uwagi preferowane są nagłówki w markdown (#)
Treść:

# Nagłówek dla zwrócenia uwagi

Efekt:

Nagłówkek dla zwrócenia uwagi

1 polubienie

Jeśli dobrze wszystko zrozumiałem, to należy chyba wrzucić jakoś teraz tutaj rozwiązanie.
Zadanie_81.pdf (61,6 KB)

1 polubienie

10 innych osób zrozumiało że mają mi wysłać mailem :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 polubienia

Ja chciałem zgłosić, że bardzo nie podoba mi się obecna forma prowadzenia ćwiczeń z następujących powodów:

  • niektórzy pracują - ustawiali sobie plan tak, żeby np czw i pt mieć wolny. Wymuszanie na studentach by spisywali te zadania w dwa określone dni jest moim zdaniem nie w porządku.
  • na ćwiczeniach jak jakiegoś zadania nie rozwiązałem miałem możliwość się dopytać i zrozumieć. (tutaj są też anonimowe rozwiązania - dla kogo i po co są te ćwiczenia?).
  • same zadania są sprawdzane z perspektywy osoby znające rozwiązanie zadania - to znaczy, że jak wezmę rozwiązanie i nie znam rozwiązania to nie koniecznie je zrozumiem - lub zrozumienie tego zajmuje więcej czasu niż samodzielne rozwiązanie…

Mój pomysły na rozwiązanie tych problemu byłby następujący:

  • na spisanie rozwiązań jest tydzień czasu? - (tylko co z grzybami?! :slight_smile: ) - Jeśli dostaniemy rozwiązania tydzień później nic się z perspektywy studenta nie zmieni (tak mi się wydaje), umożliwia to lepsze zarządzanie czasem studentom.
  • Po czasie wrzucenia poprawek, jest jakiś czas na zadawanie pytań - sam uważam, że zadawanie pytań jest moim zdaniem największą o ile nie jedyną zaletą prowadzenia ćwiczeń z JFIZO.

Na innym przedmiocie (SJU) sprawdziliśmy rozwiązanie prowadzenia wykładu na Discordzie (z udostępnianiem ekranu przez prowadzącego) i myślę, że tam wypadło to bardzo dobrze (była możliwość zadawania pytań). Niestety wymagało to od prowadzącego innego przygotowania. (samą tablicę moim zdaniem można nawet zastąpić tabletem graficznym - jest to jakiś wydatek ale jeśli założymy, że epidemia potrwa dłużej to może warto by było gdyby uczelnia (sam byłbym gotów się złożyć na taki sprzęt dla prowadzącego) zakupiła parę sztuk dla prowadzących).

Na SJU spisywaliśmy rozwiązania zadań w ogólnodostępnym dokumencie, gdzie każdy mógł na żywo pisać komentarze z pytaniami (odnośnie fragmentów rozwiązania) - myślę, że tutaj też by się to sprawdziło w ramach ćwiczeń.

1 polubienie

Rozumiem też, że winna wszystkiemu jest zaraza i dlatego napisałem ten post tylko jako propozycję zmian.

Publikację rozwiązań na forum rozumiem jako danie nam – studentom – możliwości zapoznania się z rozwiązaniami i dopytanie się kolegów jeśli czegoś nie rozumiemy. Co więcej, większość zadań ma kilka rozwiązań co na ćwiczeniach (przynajmniej z innych przedmiotów) jest rzadko spotykane.
Pseudonimy rozumiem tak, że ich właściciele utworzą konta na forum i pod tymi pseudonimami będą udzielać odpowiedzi na pytania.

P.S.
Jako, że sam nie zadeklarowałem wszystkich zadań mam nadzieję, że jeśli po zapoznaniu się z rozwiązaniami przygotowanymi przez koleżanki i kolegów będę miał wątpliwości lub pytania do nich, to interakcja przebiegnie zgodnie z moim rozumowaniem opisanym wyżej :slight_smile:.

5 polubień

Osobiście nie zgadzam się z żadnym z powyższych podpunktów.

  • Wszystkie zadania student powinien rozwiązać PRZED wysłaniem deklaracji (tak jak ma to miejsce w zwykłym trybie prowadzenia zajęć). Na ćwiczeniach rzetelne rozwiązanie jednego zadania wg mnie powinno zajmować około 20 min. Oczywiście na zajęciach łatwiej tworzyć rysunki i rozwiewać ewentualne niejasności w rozwiązaniu. Dodatkowym problemem podczas spisywania zadań w LaTeXu jest często nieznajomość tego języka, co może zabierać dodatkowy czas. Biorąc to wszystko pod uwagę sądzę, że 3h na spisanie jednego zadania to wystarczająca ilość czasu. Mogłyby to być np te 3 godziny w środy, kiedy normalnie mielibyśmy mieć ćwiczenia. Wtedy na pewno nie kolidowałoby to z żadną pracą. Dni od środy do piątku (soboty?) traktuję jak dodatkowy czas, abyśmy mogli wiele, wiele razy przeczytać własne rozwiązanie i przeredagować je tak, aby dosłownie każdy (wiadomo o kim mowa) był w stanie krok po kroku prześledzić argumentację ze zrozumieniem (osobiście uważam, że deadline na czwartek rano byłby w sam raz).
  • Zadania są wrzucane i komentowane na forum właśnie po to, aby każdy miał możliwość dopytać się, zrozumieć. (można się dopytać anonimowo - dla nas, w celu edukacji- po to są).
  • Rozwiązania rzeczywiście są oceniane z perspektywy osób znających te zadania, lecz uważam, że rozwiązania są komentowane w taki sposób, aby po poprawkach każde zadanie było przejrzyście wytłumaczone. A jeśli zauważysz, że jakieś zadanie jest rozwiązane zawile i ciężko jest je zrozumieć, zachęcam do zwrócenia autorowi uwagi na forum (tak jak byś to zrobił na ćwiczeniach).

Co do pomysłów:

  • Dawanie nam tygodnia na “spisanie” zadania w mojej ocenie, paradoksalnie, obniży ich jakość. Już widzę oczyma mojej nikłej wyobraźni, jak 90% studentów deklaruje wszystkie zadania, nie rozwiązując żadnego, z myślą, że przecież tydzień na rozwiązanie i spisanie dowolnego zadania, to aż za dużo.
  • Z tego co rozumiem czas na zadawanie pytań odnośnie rozwiązań trwa cały semestr.

Konstruktywna uwaga:

  • O ile nie przeszkadzałoby mi skrócenie czasu na spisanie zadania, to chciałbym mieć około 7 dni na rozwiązanie listy zadań.
5 polubień

Oczywiście, jednak jakby to miały być te Twoje 3 godziny ze środy (od 16:00-19:00). To przydział zadań powinien pojawić się wcześniej niż o 20:48 (z taką godziną dostałem email w środę). I po prostu wyraziłem swoją opinię, że niektórzy tak ustawiali plan (np. ja) żeby w czw i pt nie zajmować się uczelnią - mamy takie prawo tak ustawiać plan - a sposób prowadzenia tych zajęć rozwala taką organizację i niszczy zalety jakie niosło ze sobą indywidualne układanie planu.

Nie mierzyłbym taką miarą innych studentów…

zgadzam się.

Cóż, mnie samego (istniejący) diabeł kusi, by olać listę i zrobić sobie na luzie jedno zadanko przez te 3 dni, lecz na szczęście (również istniejący) P.B. pomaga mi zwalczać te haniebne myśli.
Nie wiem, czy powstrzymałbym się od grzechu mając aż 7 dni na to jedno zadanie…

1 polubienie

Mnie by się też bardziej podobała tradycyjna forma. O wiele bardziej.

Zaproponowałem taką formę jak jest bo wydawało mi się że to będzie ciekawe porównać sobie kilka wersji rozwiązań tego samego zadania. I że moje komentarze będą prowokowały kontr-komentarze. Albo pytania. Nie przyjmuję zarzutu że nie tu jak o coś dopytać.

Pożytek jest taki, że może nikomu się krzywda nie stanie jak coś czasem porządnie napisze. Koszt dodatkowy jest taki, że sprawdzenie tych 20 prac to kupa czasu jest. A teraz czeka kolejka poprawionych wersji. RATUNKU!

Ja rozumiem, że ten przedmiot jest wyjątkowo trudny do przeprowadzenia zdalnie w warunkach zarazy. I widzę, też, że sprawdzanie takich zadań to dla prowadzących więcej sprawdzania i pracy - tamten post pisałem jedynie jako propozycje - nawet nie pisałem tego w celu krytykowania - jeśli to zabrzmiało pretensjonalnie to przepraszam.

Chciałbym jeszcze podziękować za to, że od drugiej listy zdalnej można spisywać zadania też w sobotę.