FAQ studiowania

FAQ stworzone w oparciu o starą wersję z poprzedniego forum. Autorzy:
-Anna Karaś (@annkrs)
-Kamil Matuszewski (@Arsenic)
-na bieżąco updatowane pod opieką Bartka Bednarczyka (@wiedzmac)
-obecnie propozycję poprawek należy przesyłać do mnie (@dawiddudekstg)

Rekrutacja

Mam X punktów z matury, czy mam szansę się dostać?

Możesz obliczyć liczbę punktów rekrutacyjnych przy użyciu kalkulatora (autor: Michał Martusewicz @iCarrot).

Czy bez matury z Y mam szansę dostać się na studia?

W postępowaniu rekrutacyjnym brane będą pod uwagę wyniki egzaminów maturalnych z matematyki, informatyki, fizyki i astronomii oraz dowolnego języka obcego nowożytnego. Więcej informacji znajdziesz na stronie rekrutacji.

Nasze studia vs inne studia

Mamy naprawdę przemiłe panie w dziekanacie!

Dni adaptacyjne

Jest gdzieś szczegółowa rozpiska, jak te dni będą wyglądać?

Plan dni adaptacyjnych jest dostępny tutaj.

rok akademicki 2020/2021: z powodu pandemii dni adaptacyjne odbędą się zdalnie w formie kursu na platformie SKOS.

Jak się ubrać na dni adaptacyjne?

Ubiór galowy na immatrykulację nie jest wymagany, ale mile widziany. Na pozostałe dni należy ubrać się zwyczajnie (schludnie).

Budynek instytutu

Czy w Instytucie Informatyki (dalej: II) obowiązuje jakiś dress code?

Nie obowiązuje.

Czy będę mógł zostawić gdzieś swoją kurtkę/płaszcz?

Każdy student może (wymagana kaucja zwrotna 20 zł) korzystać z szafki i zostawić tam swoje rzeczy. Szafki są dwuosobowe. W celu uzyskania dostępu do szafki, należy zgłosić się do pokoju 127 na I piętrze we wtorki 9:30-11:30 lub czwartki 9:30-11:30 i wziąć ze sobą kartę zobowiązań.

Jak można zdobyć pilot do parkingu II?

Po pilot do szlabanu należy zgłosić się z kartą zobowiązań w to samo miejsce, co w przypadku szafki. Kaucja wynosi 100 zł.

Czy w II można coś zjeść?

Na parterze znajduje się restauracja Plastyczna. Na pierwszym piętrze stoją automaty z napojami i przekąskami, które akceptują płatności kartą. Ponadto, w Instytucie Matematycznym również znajduje się bufet oraz kawiarnia Budzik.

Czy II jest przystosowany dla osób niepełnosprawnych?

Na naszym kierunku studiowały osoby niepełnosprawne (m.in. niedosłyszące i poruszające się na wózkach inwalidzkich). W budynku jest winda.

Studia vs szkoła

Sale

Sale ćwiczeniowe bez telewizorów są otwarte, można przed zajęciami przyjść i czekać w nich na zajęcia. Sale z telewizorami są zamknięte i drzwi otwiera dopiero prowadzący. Sale komputerowe też są zamknięte na klucz, ale ten klucz można “wypożyczyć” w portierni. W tym celu należy oddać swoją legitymację, wpisać godzinę pobrania klucza i podpisać się w zeszycie wypożyczeń. W salach komputerowych można korzystać z komputerów, można podłączyć swojego laptopa (jest dużo gniazdek), można skorzystać z tablicy suchościeralnej.

rok akademicki 2020/2021: z powodu pandemii sale ćwiczeniowe nie będą otwarte. Na ten moment nie zostało ustalone, czy będzie można wypożyczać salę komputerową.

Czy w II obowiązuje obuwie zmienne?

Nie obowiązuje.

Czy potrzebuję laptopa?

Teoretycznie nie, ponieważ do każdych zajęć praktycznych jest udostępniona pracownia z odpowiednią liczbą stanowisk, a do sal można przychodzić też po zajęciach (do ok. godz. 22, też w weekendy). Natomiast mocno zalecam zakup laptopa z dobrą baterią lub noszenie zapasowej lub noszenie własnego rozgałęźnika (pozdrawiam @Kamila_Kubala @299626) - mamy naprawdę mało gniazdek na korytarzach.

Czy mogę siedzieć z laptopem na wykładzie?

No niby tak (i wiele osób tak robi, ale nasuwa się pytanie, po co w takim razie przychodzą na wykład?). Raczej nie siedź wtedy w pierwszych ławkach (gdzie domyślnie siedzi najbardziej aktywna widownia, z którą prowadzący utrzymuje kontakt wzrokowy), żeby nie okazywać lekceważenia wykładowcy.

Samodzielna nauka

Trochę dyskusyjno-kontrowersyjny akapit, ponieważ wiele zależy od waszych doświadczeń ze szkoły. Z dużym prawdopodobieństwem można jednak założyć, że wiele z was słyszało w swoim życiu, że “w szkole to wam tyle pomagamy, a na studiach to już trzeba uczyć się samemu, zobaczycie, wtedy to się zacznie”. No to teraz fakty:

  • na studiach przed prawie każdym egzaminem siadaliśmy w większej grupce i przypominaliśmy sobie materiał przed egzaminem, razem poprawialiśmy swoje błędy i dyskutowaliśmy nad rozwiązaniami. Zdarzało się, że szliśmy do pokoju danego wykładowcy i prosiliśmy, żeby do nas zszedł i pomógł z czymś, to robił kawkę i do nas tuptał.

  • każdy pracownik ma wyznaczone czasy konsultacji, w trakcie których pomaga zrozumieć dane zagadnienie. Te godziny są wyszczególnione w systemie zapisów, jednak najlepiej jest dać odpowiednio wcześniej znać mejlowo, że ma się zamiar przybyć w danym terminie. Jeśli termin ci nie pasuje, można spytać, czy prowadzący miałby czas w innym. Konsultacje przybierają różne formy i różni prowadzący zgadzają się na różny stopień pomocy, jednak można założyć, że uzyskasz pomoc, gdy:

    • potrzebujesz naprowadzenia, jak zabrać się za dane zadanie
    • chcesz sprawdzić, czy rozwiązałeś zadanie dobrze
    • chcesz dopytać o jakieś zagadnienie z wykładu, którego nie rozumiesz
  • nikt nie zagląda ci do zeszytu i faktycznie możesz uczyć się jak chcesz. Jeśli jesteś osobą, która pamięta wszystko po wykładzie, nie musisz notować.

  • u mnie w szkole jeszcze straszono, że “nie będę dyktować wolniej, bo na studiach nikt nie będzie na was czekał, macie się nauczyć szybko notować” - wykłady albo są na slajdach, które udostępnia wykładowca, albo są pisane na tablicy naprawdę odpowiednim tempem. Ogólnie raczej nie kupujcie za wielu zeszytów.

  • można na wykładach i ćwiczeniach zadawać pytania (jeśli prowadzący stoi przodem do słuchaczy, najlepiej podnieść rękę i poczekać na udzielenie głosu, jeśli prowadzący stoi tyłem i długo się nie odwraca, najlepiej powiedzieć “przepraszam, mam pytanie”, następnie po uzyskaniu wzrokowo-werbalnej aprobaty kontynuować wypowiedź)

Kultura pracy na studiach

Ten punkt ma na celu uświadomić cię, że

  • to nie jest wstyd pytać o pomoc
  • wiele osób chętnie ci pomoże, i to za darmo
  • należy szanować czas osób, które ci pomagają
  • nie należy nadwyrężać uprzejmości osób, które ci pomagają
  • ty też powinieneś pomagać, jeśli tylko masz wiedzę i czas

Te rady przydadzą ci się także później w pracy, gdzie też będziesz miał do czynienia z ludźmi o różnym poziomie wiedzy.

  1. Jeśli masz problem, spróbuj najpierw rozwiązać go sam.
  • Jeśli kompilator wypluwa błąd, skopiuj go do przeglądarki, być może ktoś miał podobny problem, a druga osoba znalazła rozwiązanie. Swoje zapytania w wyszukiwarce najlepiej formułuj w języku angielskim, by mieć większą szansę na znalezienie odpowiedzi.
  • Jeśli nie wiesz, jak zacząć zadanie, znajdź, przeczytaj i postaraj się zrozumieć wszystkie definicje w nim zawarte. Spróbuj różnych podejść, których nauczyłeś się na wykładzie. Może w jego trakcie było rozwiązywane podobne zadanie, dzięki czemu rozwiązanie twojego będzie prostsze?
  • Spróbuj rozwiązać swoje zadanie dla mniejszego podproblemu i przemyśl, jak będzie wyglądał dla większych przypadków.

Jeśli dalej nie wiesz, co zrobić, to zadaj komuś konkretne pytanie. Postaraj się, by osoba, która ma ci pomóc, musiała poczynić najmniejszy możliwy wysiłek, by być w stanie odpowiedzieć na twoje pytanie, np. wyślij od razu linki do stron ze stack overflow/wikipedii, w których jest rozwiązanie, ale go nie rozumiesz. Skopiuj z książki definicję, która jest dla ciebie niejasna.

  1. Miej wiedzę na tematy, który cię dotyczą, np. przeczytaj obowiązujący cię program studiów, żeby nie pytać sto razy kolegów, ile przedmiotów humanistycznych trzeba zrobić.

  2. Miej umiar w proszeniu o pomoc, niektórym może być niezręcznie ci odmówić, a robienie wszystkiego za ciebie nie należy do czyichkolwiek obowiązków.

  3. Powszechnie akceptowalne waluty wyrażania wdzięczności dla innych studentów to obiad, czekolada, piwo. Pamiętaj, że pomaganie w większości przypadków nie ma podtekstu i ludzie są po prostu dla siebie mili.

  4. Nie wyznawaj zasady “nie pomogę ci, bo jesteś moją konkurencją na rynku pracy” - nie ma ona zastosowania w środowisku programistycznym.

Oceny

Skala stopni jest inna od tej znanej ze szkoły (i na marginesie - odrobinę inna niż na PWr) i wygląda następująco: 2.0, 3.0, 3.5, 4.0, 4.5, 5.0, przy czym pierwsza pozytywna (dająca zaliczenie) to 3.0. Zazwyczaj na jej uzyskanie potrzebne jest 50% z egzaminu/projektu. Wyższe oceny nie są wymagane do ukończenia studiów, ale odpowiednio wysokie oceny przydadzą się w przynajmniej czterech sytuacjach:

  1. Stypendium za oceny w nauce.
    Na początku każdego roku akademickiego można wystąpić z wnioskiem o przyznanie stypendium za wyniki w nauce (składa się go przez USOS). Dostaje je 7.5% najlepszych studentów z danego kierunku, a ich miesięczna kwota to około 600 zł. Nie ma konkretnego wymogu, jak wysoka powinna być średnia ocen, by je dostać, ale zazwyczaj na informatyce średnia w okolicach 4,65 wystarczała. Jak wspominam później, jeśli nie idzie nam z jakiegoś przedmiotu i może to zaważyć na wysokości średniej, można się z tego przedmiotu wypisać.

  2. Przepisanie się na inną uczelnię lub przepisanie ocen z innych kierunków.
    Wtedy wyższa ocena z przedmiotu może zadecydować o tym czy przedmiot zostanie uznany jako zaliczony bądź nie (np. dana jednostka uczelniana może uznać, że przepisuje przedmiot dopiero od oceny 4.0).

  3. Rekrutacja na studia magisterskie.
    Czasami średnia ocen jest brana pod uwagę podczas rekrutacji (np. u nas na Data Science).

  4. Wyjazdy na wymiany zagraniczne.
    W przypadku dużej liczby osób zainteresowanych wyjazdami na wymiany zagraniczne (np. Erasmus), w pierwszej kolejności brane są osoby z najwyższą średnią na liście.

Na zajęciach

Na zajęcia staramy się przyjść punktualnie. Zazwyczaj wejście w środku zajęć oznacza duże zamieszanie - aby umożliwić spóźnialskiemu zajęcie miejsca, często kilka osób musi wstać, przesunąć się, znowu usiąść.

W trakcie zajęć nie pytamy, czy możemy wyjść do łazienki - po prostu jak najciszej i najmniej przeszkadzająco opuszczamy salę.

Kontakt z prowadzącymi

Jak zwracać się do prowadzącego?

W II nie mamy przesadnego przywiązania do tytułów, zwroty per “pan”, “pani” w rozmowie z prowadzącym są w porządku.

Jak pisać mejle do prowadzących?

Kulturalnie i zwięźle.

Przykład niezbyt dobrego mejla

Witam,
wie pan to nie tak że miałem gdzieś ten przedmiot byłem bardzo zajęty praca nauka szkoła problemy w rodzinie, przeprowadzałem się i nie miałem kiedy tego zrobić, dzisiaj zobaczyłem, że jeszcze nie mam zaliczenia, a nie ma już ćwiczeń, myślałem, że zdałem, ale jednak nie zdałem, nie wiem teraz co robić, potrzebuję tych ectestów, czy mogę jednak zaliczyć z tyloma punktami co mam??
Pozdrawiam Student

Przykład dobrego mejla

Szanowny Panie,
zorientowałem się, że pomyliłem się w obliczeniach i jednak nie uzyskałem jeszcze zaliczenia z przedmiotu X - mam Y punktów na Z wymaganych. Czy istnieje możliwość, abym dosłał jakieś zadanie, za które mógłbym otrzymać brakujące punkty?

Z poważaniem
Pączek bez rączek

Wskazówki:

  • żadnego “witam” - dopuszczalne: "Dzień dobry, ", "Szanowny Panie, "
  • jedna sprawa → jeden akapit / bullet
  • jeśli z jakiegoś powodu twój adres email nie zdradza twojego imienia i nazwiska, koniecznie się podpisz
  • najlepiej, jeśli w tytule mejla podasz nazwę przedmiotu i skrót sprawy, z którą przychodzisz do prowadzącego
  • nie piszemy emotek

Skąd wziąć adres email prowadzącego?

Będzie on umieszczony na stronie systemu zapisów. Jeśli pamiętasz, jak nazywa się dany prowadzący, możesz wyszukać jego profil w zakładce pracownicy. Jeśli nie pamiętasz, możesz wyszukać jego osobę, znajdując przedmiot, który prowadzi w zakładce przedmioty. Przykładowo, email do wykładowcy Logiki dla informatyków (i przy okazji terminy konsultacji) znajdziecie na stronie prof. Witolda Charatonika (WCh):

Natomiast, jeśli z jakichś względów adres email nie jest wpisany w tę rubrykę, można z dużym prawdopodobieństwem trafienia napisać ze swoją sprawą pod adres imie.nazwisko@cs.uni.wroc.pl.

Plan zajęć

Gdzie i kiedy znajdę plan zajęć?

Plan zajęć na dany semestr jest publikowany na krótko przed rozpoczęciem na stronie systemu zapisów.

Jeśli w planie zajęć przedmiot ma dwa wykłady, to czy mogę wybrać jeden z nich?

Standardowo przedmioty mają zaplanowane 30 godzin wykładu, czyli po 2 godziny w tygodniu. Jednakże, niektóre (np. Analiza matematyczna) mają ich więcej i mogą być rozdzielone na dwa bloki wykładów w trakcie tygodnia. Obowiązują więc oba terminy.

Czym są przedmioty Q1/Q2?

Są to przedmioty półsemestralne (warte 3 ECTS). Mają oznaczenie Q1 lub Q2, w zależności od tego, w której połówce semestru się odbywają.

Czy plan zajęć może się jeszcze zmieniać?

Publikowany plan może ulegać drobnym modyfikacjom na umotywowaną prośbę studentów (np. kolizja przedmiotów).

Przedmioty

Przedmiot, na który chcę się zapisać, ma w wymagania wstępne, których jeszcze nie spełniłem. Czy mimo to mogę się na niego zapisać?

Wymagania przedmiotu są orientacyjne. Prowadzący zakłada, że słuchacze posiadają wiedzę z podanych przedmiotów, co pozwoli w pełni zrozumieć wykładany materiał. Zaliczenie przedmiotów nie jest wymagane, jednak prowadzący może przeprowadzić egzamin wstępny decydujący o przydzieleniu miejsca w grupie.

Czym są seminaria, kursy, przedmioty informatyczne, itp.?

Opis wszystkich rodzajów przedmiotów jest dostępny w programie studiów.

Co to są repetytoria? Czy muszę na nie chodzić?

Repetytoria to zajęcia pomocnicze, mające na celu ułatwienie studentom przyswojenia wiedzy z wykładów. Nie są one obowiązkowe, ale zalecane dla osób, które mają trudności ze zrozumieniem materiału lub rozwiązaniem zadań na ćwiczenia.

Czy wykłady są obowiązkowe?

Na większości przedmiotów obecność na wykładach nie jest weryfikowana. Jednakże, w niektórych przypadkach może wpłynąć pozytywnie na ocenę; szczegółowy regulamin każdych zajęć powinien zostać ogłoszony na początku semestru.

Czy obecność na ćwiczeniach/pracowniach jest obowiązkowa?

Obecność na ćwiczeniach i pracowniach nie jest weryfikowana*, lecz aktywność (do której niezbędna jest obecność) na nich może wpłynąć na ocenę z przedmiotu.
*wyjątki: ćwiczenia z Analizy numerycznej M (3. sem), częściowo na Matematyce dyskretnej M (3. sem), Algorytmów i struktur danych (4. sem).

Dlaczego niektóre przedmioty są prowadzone na dwóch poziomach, L i M?

Przedmioty na poziomie M dają więcej punktów ECTS od swoich licencjackich (L) odpowiedników. Rozszerzają one wykładany materiał, przez co są też odpowiednio bardziej czasochłonne.

Czy w takim razie warto robić przedmioty na poziomie M na studiach I stopnia?

Tak, jeśli planujesz realizować studia magisterskie w II (każdy zaliczony przedmiot na poziomie M zwalnia cię z części egzaminu wstępnego z danego przedmiotu), bądź interesuje cię dana dziedzina.

Praktyki zawodowe

Każdy student musi zrealizować praktykę zawodową.

O formalnościach związanych z zaliczaniem praktyk więcej tutaj

Kilka najważniejszych informacji:

Zwolnienie z praktyki na podstawie pracy zawodowej.

Otrzymuje się tyle punktów, ile jest niezbędne do zakończenia studiów (3 ects przy licencjacie, 4 ects dla inżynierów). Należy wypełnić podanie o zwolnienie z praktyki zawodowej i wraz z kserokopią umowy o pracę dostarczyć do dr Leszka Grocholskiego, który jest opiekunem praktyk zawodowych dla kierunku Informatyka.

zaliczenie praktyki na podstawie umowy między uczelnią a pracodawcą. Można wtedy uzyskać max 6 ects.

W tym celu, przed rozpoczęciem praktyki, należy dostarczyć do dziekanatu wypełnione dokumenty ze strony

https://ii.uni.wroc.pl/dla-studenta/prace-staze-praktyki

a mianowicie:

  • umowa o praktyki (na co najmniej 3-4 tygodnie) wraz z jej programem, podpisana przez zakład pracy, w 2 egzemplarzach,

  • deklaracja podpisana przez studenta,

  • potwierdzenie ubezpieczenia się od nieszczęśliwych wypadków i odpowiedzialności cywilnej na czas trwania praktyki.

Po podpisaniu umowy przez Dziekana, student otrzymuje skierowanie na praktykę.

Po odbyciu praktyki zakład pracy wystawia zaświadczenie o jej odbyciu, które należy donieść do dziekanatu.

Podania związane z praktyką znajdują się na stronie

http://www.ii.uni.wroc.pl/dla-studenta/prace-staze-praktyki

Praca dyplomowa

Wybór promotora i tematu pracy

Promotora i temat pracy wybiera student. Jeśli nie masz jeszcze pomysłu, co chciałbyś pisać, to zastanów się, jaki przedmiot w trakcie studiów sprawiał ci najwięcej radości. Rozważ jego prowadzących - wykładowcę, ćwiczeniowców. Sprawdź, czy mają oni stopień doktora - to wymóg formalny. Gdy zdecydujesz się na jakiegoś pracownika, spotkaj się z nim osobiście lub wyślij email z pytaniem, czy miałby czas i chęć być twoim promotorem (pracownikom zdarza się wyjeżdżać, brać urlopy, być zajętym innymi dyplomantami, stąd dobrze poczynić ustalenia zawczasu i nie zostawiać na ostatnią chwilę). Jeśli kompletnie nie wiesz, co mogłoby być twoim tematem pracy, nie wypada pisać “dzień dobry, poproszę temat” - opisz chociaż, jakie zagadnienia cię interesowały i w czym się dobrze czujesz. Najpewniej promotor pomoże ci wybrać temat, zaproponuje swój lub doprecyzuje twój.
Uwaga: pisanie pracy, nanoszenie poprawek i konsultacje mogą być czasochłonne. Dobrze zaplanuj swój semestr, w którym będziesz pisał pracę.

  • Propozycje tematów można znaleźć na zapisach. Aby zarezerwować dany temat dla siebie, skontaktuj się z prowadzącym, który go zaproponował.
  • Szczegółowe informacje na temat pisania pracy i wymogów do spełnienia możesz znaleźć tutaj i tutaj.
  • Jeśli masz problemy z szablonem, to warto zajrzeć tutaj.

Projekt zespołowy

Istnieją trzy główne sposoby na zaliczenie projektu zespołowego:

Zaliczenie jednego z przedmiotów z oferty dydaktycznej Instytutu Informatyki:

– Projekt programistyczny: system typu online judge
– Projekt: Rozwój Schedulera
– Projekt: Rozwój Systemu Zapisów
– Projekt: Programowanie gier programistycznych,

Poprzez zrealizowanie w trakcie przedmiotu prowadzonego w Instytucie Informatyki np. “Innovative Projects by Nokia” projektu programistycznego w zespole:

Należy wtedy napisać podanie skierowane do Dziekana Wydziału Matematyki i Informatyki z prośbą o zwolnienie z projektu zespołowego na podstawie …
Opisać w ile osób państwo pracowali, na czym polegało zadanie składającego podanie i jakich narzędzi informatycznych używał. Podanie musi być potwierdzone przez osobę, która prowadziła ćwiczenia/pracownię z tego przedmiotu.

Poprzez zrealizowanie w trakcie pracy zawodowej projektu programistycznego w zespole:

Należy wtedy napisać podanie skierowane do Dziekana Wydziału Matematyki i Informatyki z prośbą o zwolnienie z projektu zespołowego na podstawie …
Opisać w ile osób państwo pracowali, na czym polegało zadanie składającego podanie i jakich narzędzi informatycznych używał. Jeśli zakres prac nie wynika z umowy musi być ono (podanie) potwierdzone przez kogoś z firmy, jeśli jest to w umowie, dostarczyć jej kserokopia. Ponadto podanie musi być zaopiniowane przez pracownika Instytutu Informatyki, który prowadzi jakiś przedmiot typu projekt.

Praca zespołowa

praca zespołowa - praca na rzecz Instytutu/Wydziału/UWr lub społeczności lokalnej. Obejmuje różnorodne studenckie aktywności zespołowe związane z informatyką, np. udział w programistycznym projekcie zespołowym, organizację i udział w dniach otwartych, przygotowanie i udział w zespołowych zawodach programistycznych. Zaliczenie tej aktywności odbywa się na zasadach określonych przez Dziekana.

Zapisy

Jak się zapisywać?

Na stronie II można znaleźć przystępny poradnik traktujący o zapisach i przedmiotach, które warto wybrać na pierwszym roku.

Na co się zapisywać?

Wymagania, które musisz spełnić, aby ukończyć studia I stopnia, możesz znaleźć w programie studiów. Sam wybór przedmiotów, które spełniają kryteria, jest dowolny.

Jak zapisać się na przedmiot z innego kierunku?

Poradnik autorstwa Kuby Nowaka (@309016), na przykładzie Wydziału Biotechnologii

Zapisywanie na przedmiot zaczynamy od najważniejszego elementu, jakim
jest wybranie przedmiotu. Listę przedmiotów oferowanych przez WB można
sprawdzić w USOS-ie, a następnie mając nazwę interesującego przedmiotu
można wejść na internetową stronę WB i tam odszukać sylabus przedmiotu.
Znając przedmiot dobrze jest napisać do prowadzącego z prośbą o zgodę na
uczęszczanie na zajęcia. Przy okazji można wypytać się, czy przedmiot
jest prowadzony.

Mając zgodę prowadzącego, można już w zasadzie chodzić na przedmiot. Jeśli jednak chcemy, aby został jakiś ślad w dokumentach, to musimy pozałatwiać trochę formalności. Na początku semestru, trzeba złożyć podanie do prodziekana ds. nauczania Wydziału Biotechnologii, z prośbą o zgodę na uczęszczanie na zajęcia. Na wykłady podobno zawsze się zgadza, w przypadku ćwiczeń (gdzie zazwyczaj jest ograniczona liczba miejsc w grupie - ok. 8-10 osób na grupę), może jeszcze poprosić, by uzyskać zgodę prowadzącego, że ma wystarczającą liczbę miejsc aby nas przyjąć. W momencie jak prodziekan wyrazi zgodę dziekanat WB wpisuje nas do grupy w USOS-ie. Jeśli po ok. tygodniu od złożenia podania w dziekanacie WB nie jesteśmy wpisani do grup w USOS-ie, należy skontaktować się z dziekanatem, np. @ i spytać o stan podania. Zazwyczaj, w tym terminie, powinno ono być już rozpatrzone, więc jeśli dostaliśmy pozytywną odpowiedź, to po takim zapytaniu dziekanat WB dopisze nas ręcznie do odpowiednich grup. Dodatkowo na WB prężnie działa instytucja starosty/starościny rocznika. Odpowiada ona między innymi za zapisy studentów WB do grup ćwiczeniowych. Jeśli do grupy z 10 miejscami pragnie się zapisać 20 osób, to starosta/starościna decyduje kto zostanie zapisany do grupy. W razie potrzeby można się z nimi kontaktować.

Pod koniec semestru trzeba napisać podanie do naszego dziekana z prośbą
o podpięcie przedmiotu pod program informatyki, tak aby był on
uwzględniany w karcie przebiegu studiów i wszystkim, o czym nie wiem, a
się z tym łączy. W podaniu można wnioskować o jedną z dwóch możliwości:

  • podpięcie przedmiotu pod program - jest on wtedy odznaczany w karcie
    przebiegu studiów, jako przedmiot który zaliczyliśmy w tym semestrze i
    wliczają się punkty ECTS z tego przedmiotu do ogólnej puli, jednak nie
    są one wliczane do punktów ECTS informatycznych, czyli tych z jakąś
    kategorią, takich jak I1, I2, K1, K.inż itp. To powoduje, że trzeba
    trochę uważać na sam koniec studiów, ponieważ w bardzo dziwnym przypadku
    mogło by się zdarzyć, że zaliczyliśmy każdy semestr, ponieważ mamy
    wymaganą liczbę ECTS-ów, ale przedmiotów z II mamy za mało i nie
    spełniamy odpowiedniego progu z programu studiów. Zaletą takiego
    podpięcia jest to, że można w zasadzie próbować podpiąć dowolny
    przedmiot i jest bardzo duża szansa, że dziekan się zgodzi.

  • podpięcie przedmiotu pod program i uznanie - bardzo podobne jak wyżej,
    tyle że dodatkowo wnosi się do dziekana o zaliczenie zdobytych punktów
    ECTS na poczet punktów z danej kategorii (czyli w zasadzie o nadanie
    zaliczonemu przedmiotowi kategorii). Jak piszemy takie podanie to trzeba
    dołączyć wydruk sylabusa. W takim przypadku dziekanat dopisuje komentarz
    do zaliczenia etapu, że “<przedmiot>=<kategoria>”.

Powyższa procedura podpinania przedmiotu nie różni się niczym od tej
jaką trzeba przejść po zapisaniu się na przedmiot matematyczny na IM
(oczywiście jeśli chcemy by go uznano).

Nie mam doświadczenia z niezdawaniem przedmiotu na innym wydziale,
jednak w takiej sytuacji wydaje mi się, że przedmiot taki nie będzie
odznaczony w karcie przebiegu studiów (bo nie wniesiemy o podpięcie),
jednak przypuszczam, że nie będziemy mogli go powtarzać, ponieważ
prodziekan ds. nauczania nie wyda ponownej zgody na zapisanie na zajęcia.

Jak sprawdzić, jakich efektów brakuje mi do ukończenia studiów?

O pomoc w podsumowaniu zdobytych efektów, punktów za odpowiednie grupy przedmiotów itd. można poprosić panie z dziekanatu.

Co z zajęciami WF?

WF jest obowiązkowy. Na WF można zapisywać się co semestr na uniwersyteckiej stronie zapisów.

dla starszych roczników

Czym jest ocena zajęć i głosowanie, co one dają?

Szczegółowy opis znajdziesz na stronie zapisów w zakładce Ocena Zajęć.
Więcej informacji o głosowaniu można znaleźć też tutaj.

Zajęcia

Jakie są zasady zaliczania przedmiotu X?

Zasady zaliczania powinny być podane na wykładzie na początku semestru. Zazwyczaj są też umieszczone na stronie internetowej przedmiotu.

Ćwiczenia/pracownia w pierwszym tygodniu jest w planie przed wykładem. Czy muszę na nie iść?

Zależy od prowadzącego - można skontaktować się mejlowo i ustalić, czy obecność jest wymagana. Zazwyczaj pierwsze zajęcia mają charakter organizacyjny (omówienie zasad zaliczania, terminów kolokwiów, itp.). Na niektórych przedmiotach (np. Logika dla informatyków) jednak mogą być przeprowadzone regularne zajęcia z listą wstępną/zerową.

Co robić w sytuacji, gdy zapisałem się na przedmiot, który jest dla mnie zbyt trudny?

W takich sytuacjach zachęcamy do pracy w grupie, chodzenia na repetytoria i konsultacje do prowadzących.

Czy mogę wypisać się z przedmiotu, na który jestem zapisany?

Na początku semestru jest ogłaszany termin wypisów z zajęć. Do tego czasu można swobodnie zapisywać się i wypisywać z grup (z uwzględnieniem liczby dostępnych miejsc). Po tym terminie można skorzystać z wypisu dyrektorskiego, który przysługuje każdemu studentowi raz w trakcie studiów (raz dla I stopnia, drugi dla II stopnia). Można także przestać uczęszczać na zajęcia i uzyskać negatywną ocenę.

Nie zaliczyłem ćwiczeń i/lub pracowni, co dalej?

Jeśli będziesz chciał ponownie przystąpić do danego przedmiotu (bo np. jest on obowiązkowy), będziesz musiał zapłacić za jego powtarzanie. Opłata za ponowne przystąpienie do ćwiczeń/pracowni w wymiarze 30 godzin wynosi ok. 270 zł; za każde niezaliczone zajęcia pomocnicze jest naliczana osobna opłata. Suma opłat jest podzielona na 4 raty, płatne co miesiąc w ustalonym terminie. Jego przekroczenie generuje niewielkie odsetki.

Od roku akademickiego. 2021/2022: jeśli nie zdałeś którychkolwiek z zajęć pomocniczych, przy następnym podejściu do tego przedmiotu nie musisz zaliczać ich od nowa.

Nie zaliczyłem egzaminu, co dalej?

W następnym roku akademickim możesz bez opłat przystąpić do obu terminów egzaminu.

Od roku akademickiego. 2020/2021 (?): Niezaliczenie egzaminu = niezaliczenie wykładu. Za powtarzanie wykładu należy zapłacić (około 6 złotych za godzinę wykładu).

Jak sprawdzić, ile kosztuje mnie powtarzanie przedmiotu?

Sesja

Kiedy jest sesja?

Sprawdź tutaj.

Kiedy mam egzamin z X?

Sprawdź na stronie przedmiotu lub tutaj.

Jak należy ubrać się na egzamin?

Schludnie i wygodnie, ubiór galowy nie jest wymagany.

Co należy wziąć na egzamin?

Działające długopisy niebieskiego lub czarnego koloru, legitymację studencką. Żaden prowadzący nie miał problemów z butelką wody czy chusteczkami. Kartki do pisania na brudno zostaną rozdane w trakcie egzaminu.

Niepisane zasady panujące w II

Jak tytułować prowadzących?

W nieformalnych rozmowach z innymi studentami (a często też z samymi prowadzącymi) używamy skrótów tworzonych z pierwszych liter imienia i nazwiska. Stąd np.

  • dyrektor II, Jerzy Marcinkowski, to JMa,
  • wykładowca Logiki dla informatyków, Witold Charatonik, to WCh,
  • prowadzący ćwiczenia z Logiki dla informatyków, Tomasz Wierzbicki, to TWi.

Czekoladek nie pijemy

Z Instrukcji obsługi dla studentów autorstwa Tomasza Wierzbickiego (TWi):

W szkołach na zakończenie roku uczniowie przynoszą nauczycielom kwiaty. W szpitalach wdzięczni pacjenci “rewanżują się lekarzom na parapetach”. W naszym instytucie nie ma takich zwyczajów. Osoby, które uważają, że np. po zdanym egzaminie brak “dowodu wdzięczności” jest niestosowny bardzo proszę o niestawianie mnie w kłopotliwej sytuacji. Fakt, że student posiadł wiedzę i zdał egzamin jest sam w sobie dostateczną satysfakcją dla egzaminatora i nie potrzeba psuć tej satysfakcji. Ja wiem, że intencje zwykle są dobre, ale osoba, która tak postępuje, wychodzi w naszym instytucie — mówiąc brutalnie — na strasznego palanta.

Oprogramowanie i pracownie

Hasła dostępu do wybranych sieci komputerowych w Instytucie Informatyki

Student Instytutu Informatyki posiada konta w systemach Linux i Windows na komputerach zlokalizowanych w pracowniach. Uwierzytelnianie w tych systemach odbywa się za pomocą jednego hasła. Nazwą użytkownika jest sześciocyfrowy numer albumu poprzedzony literą „i”. Początkowe hasła do logowania zostaną przesłane studentom w pierwszym tygodniu semestru pocztą elektroniczną na adresy w domenie uwr.edu.pl.

Aby zmienić hasło należy:

  • w systemie Windows nacisnąć klawisze <CTRL><ALT><DEL> i wybrać opcję „Zmień hasło”;
  • w systemie Linux wydać polecenie passwd.

Odzyskanie hasła

W celu odzyskania hasła do systemów Windows/Linux w laboratoriach, należy wysłać maila (koniecznie z domeny uwr.edu.pl) na adres admin@cs.uni.wroc.pl z następującymi danymi:

Temat: Hasło
Zawartość:

Dzień dobry,
proszę o reset hasła do pracowni.

Pozdrawiam
Imię Nazwisko

Sieć bezprzewodowa

W budynku Instytutu jest dostępna sieć wifi eduroam, do której mają dostęp wszyscy studenci Uniwersytetu.

Oprogramowanie dostępne dla studentów

Azure Dev Tools for Teaching - darmowe oprogramowanie dla studentów do celów edukacyjnych. Logowanie tyko kontem Microsoft (nie z domeny uwr.edu.pl), które można założyć tutaj. Po zalogowaniu kolejnym krokiem jest weryfikacja, którą należy wykonać podając w formularzu konto z domeny uwr.edu.pl.

GitHub Student Developer Pack - wystarczy złożyć podanie, używając adresu email w domenie uwr.edu.pl.

12 polubień

Xd

3 polubienia

Byłam kiedyś na wykładzie na infie na PWr, takżetentakżetak :see_no_evil:

Po prostu wyobraziłem sobie JMa gdy ktoś zadaje takie pytanie, przerywając jakiś długi wywód xd

9 polubień

@iCarrot Michał, jak prowadziłem swoje pierwsze ćwiczenia z logiki to ktoś mnie o to zapytał i się mega zdziwiłem. Dla ludzi po liceum takie rzeczy nie są oczywiste i nie wiedzą jak wyglądają studia.

4 polubienia

To pewnie zależy od liceum. U nas raczej nikt się nie pytał

Mas za dobre serduszko dla pierwszaków :heart:

1 polubienie

Jak macie jakieś pomysły co tu jeszcze dopisać to mówcie śmiało. Chciałbym to rozesłać do pierwszaków pod koniec września (+ jeszcze jakiś poradnik o studiowaniu
jest w przygotowaniu).

Wydaje mi się, że dość często pojawiają się pytania postaci “do czego liczą się oceny z przedmiotów?” – moim zdaniem warto rozjaśnić tę kwestię i wspomnieć o stypendiach, o tym, że przy rekrutacji na Data Science na UWr liczy się średnia, o tym, że oceny prawdopodobnie będą brane pod uwagę w przypadku zmiany uczelni, itd.

2 polubienia

Dobry pomysł, dzięki. [zostanie niedługo dodane, czekam na Anię]

@wiedzmac nie daje wytchnienia!
Update: Studia vs Szkoła, Nasze studia vs inne studia

1 polubienie

Obecność jest weryfikowana także na ANM, a częściowo na MDM, gdzie u niektórych prowadzących trzeba mieć co najwyżej 3 nieobecności (przy czym nieobecność to też zrobienie mniej niż 1/3 zadań z listy).

2 polubienia

Dzięki, dopisuję! :smiley:

update: Kultura pracy na studiach

Wkradła się tutaj literówka, komentarz to nie “=”, tylko “<nazwa przedmiotu>=<kategoria>”.

Dzięki za zwrócenie uwagi. Musiałam jakoś wybrnąć z [ i ] zamiast < i >, bo to nie była literówka, tylko formatowanie :thinking:

Można dać backslacha przed nawiasami, wtedy wypisuje się dobrze. Ja żeby napisać “<przedmiot>=<kategoria>” wpisałem w post “\<przedmiot\>=\<kategoria\>”. Tutaj jest chyba zwykły markdown zaimplementowany, więc wszystkie tego typu escepowania działają.

1 polubienie

Czekaj, czekaj. Coś mnie chyba ominęło. Czemu wf jest obowiązkowy? I to akurat od semestru w którym wybitnie powinniśmy unikać mocno dyszących ludzi zamkniętych w jednym miejscu xd

Zawsze był. Tylko my go nigdy nie robiliśmy. Grubsza sprawa.

Ale dobrze rozumiem, że WF jest obowiązkowy dla osób rozpoczynających studia od semestru 2020/2021?